Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych to nie tylko ustawowy obowiązek, ale też element wewnętrznej kontroli zarządczej. Mimo że przepisy prawa nie nakładają wprost obowiązku opracowania wewnętrznych regulacji w tym zakresie, to ich brak może prowadzić do poważnych problemów – zarówno organizacyjnych, jak i prawnych.
Dokumentowanie czynności gospodarczych (opodatkowanych i zwolnionych) przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) w Polsce stanowi kluczowy element prawidłowego rozliczania podatku VAT. Błędne fakturowanie lub niewłaściwe dokumentowanie transakcji może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. W tym artykule omówimy, jakie zasady obowiązują JST w zakresie wystawiania faktur, jakie dokumenty są wymagane oraz jakie są sankcje za ich niewłaściwe wystawienie.
Powierzenie zadań spółkom komunalnym to jeden z kluczowych mechanizmów zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego (JST). Dzięki temu rozwiązaniu gminy, powiaty i województwa mogą efektywnie...
Budżet jednostek samorządu terytorialnego (JST) to nie tylko dokument planistyczny, ale także narzędzie służące do skutecznego zarządzania finansami publicznymi. Jego prawidłowe przygotowanie i realizacja stanowią...
ArtykułyKosma Tomaszek2025-03-20T22:08:20+01:00