Zlecanie zadań publicznych i umowy z NGO – ryzyka prawne, kontrola realizacji i zasady odpowiedzialności

18 sieprnia 2025. Godziny 9:00 - 14:00
Do szkolenia pozostało
0
0
0
0
Days
0
0
Hrs
0
0
Min
0
0
Sec
Wprowadzenie

Szkolenie w sposób kompleksowy omawia praktyczne i prawne aspekty udzielania, przekazywania, rozliczania oraz kontrolowania dotacji przyznawanych organizacjom pozarządowym w ramach zadań zleconych z zakresu pożytku publicznego.

Uczestnicy zdobędą wiedzę nie tylko o obowiązujących procedurach i wymaganiach prawnych, ale również poznają najczęściej występujące nieprawidłowości i sposoby ich weryfikacji w trakcie kontroli.

Szczególny nacisk zostanie położony na odpowiedzialność finansową dotujących i dotowanych, rozliczanie rezultatów, prowadzenie księgowości oraz zmiany w umowach i obowiązki związane z RODO i dostępnością.

Podczas szkolenia Wykładowca omówi m.in.:
  • jak prawidłowo udzielać i rozliczać dotacje celowe i podmiotowe – terminy, wzory, mierniki, zasady sprawozdawczości,

  • jakie błędy najczęściej występują podczas ogłaszania konkursów, zawierania umów i prowadzenia księgowości w NGO,

  • jak przeprowadzać skuteczną kontrolę dotacji – zakres, metodyka, ustalenia kontrolne, odpowiedzialność,

  • kiedy możliwa jest utrata statusu OPP i jak unikać naruszeń dyscypliny finansów publicznych.

Wykładowca

Jarosław Kotowski – praktyk z blisko 22-letnim doświadczeniem. Posiada doświadczenie zawodowe związane z pełnieniem funkcji Inspektora Kontroli i Członka Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej. Wykładowca na ponad 300 szkoleniach dla pracowników RIO, JST i NGO. Praktyk w obszarach współpracy JST i NGO. Autor i współautor kilkudziesięciu publikacji naukowych m.in. z zakresu: finansów publicznych, ustawy o sporcie, ustawy o pożytku publicznym.

Harmonogram Szkolenia

  1. Dotacje udzielane z budżetów JST
    1. Definicja dotacji
    2. Dotacje celowe i podmiotowe
    3. Tryb i zasady udzielania dotacji
    4. Pojęcie rozliczenia dotacji celowych i podmiotowych i skutek rozliczenia dotacji celowych i podmiotowych
    5. Dotacje jako niepodatkowe należności budżetowe – omówienie
    6. Dotacje budżetowe na gruncie ustawy o finansach publicznych
    7. Problem naliczania odsetek za zwłokę przy dotacjach, dotacje a kary umowne oraz zasady wpłaty odsetek za zwłokę
    8. Działalność pożytku publicznego
    9. Program współpracy z organizacjami pozarządowymi
    10. Komisje Konkursowe i ich uprawnienia
    11. Prawidłowość ogłaszania konkursów ofert i ich rozstrzygania – znaczenie prawidłowej konstrukcji ogłoszenia, terminy ogłoszeń
    12. Zaskarżanie wyników postępowań konkursowych
    13. Wybór oferentów, a aspekt terminowego rozliczenia dotacji
    14. Tryb uproszczony z art. 19a a konkurs ofert – podobieństwa i różnice
    15. Unieważnienie konkursu ofert a zlecanie zadań w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych dla organizacji pozarządowych
    16. Działalność odpłatna pożytku publicznego a działalność gospodarcza – ważne aspekty w realizacji zadań
    17. Zmiana zawartych umów na wsparcie lub powierzenie realizacji zadań publicznych po ich zawarciu a terminy ponoszenia wydatków i przesunięcia pomiędzy pozycjami kosztów w harmonogramie i kosztorysie
    18. Szczególne uprawnienia dotujących wynikające z ramowego wzoru umowy
  2. Rozliczanie dotacji w zakresie pożytku publicznego i wolontariatu w dotychczasowym ujęciu oraz rozliczenie ze względu na osiągane rezultaty oraz zasady i terminy rozliczania
    1. Terminy i zasady składania sprawozdań częściowych i końcowych oraz skutki ich niezłożenia lub nieterminowego złożenia
    2. Mierniki w rozliczeniach dotacji i ich prawidłowy dobór
    3. Przenoszenie pomiędzy pozycjami kosztów – dopuszczalność i uwarunkowania
    4. Przenoszenie odpowiedzialności z tytułu zwrotu dotacji na osoby trzecie na gruncie Ordynacji Podatkowej
    5. Wybrane regulacje dotyczące odpowiedzialności za nieprawidłowe wykorzystanie dotacji lub jej pobranie oraz wynikające z nieprawidłowego prowadzenia ewidencji księgowej
    6. Zasady kontroli zadań w zakresie pożytku publicznego i wolontariatu na gruncie ustawy i umowy ramowej, w tym w aspekcie prowadzenia procesu kontroli i dokonywania ustaleń kontrolnych
    7. Przedmiot rozliczenia w zadaniach z zakresu pożytku publicznego
    8. Ujęcie rozliczonych dotacji w księgach rachunkowych
    9. Aspekty praktyczne bieżącego, rzetelnego, terminowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i kontroli dokumentów księgowych w organizacjach pozarządowych
  3. Stwierdzane w trakcie kontroli nieprawidłowości dotyczące zlecania zadań publicznych, wypłaty dotacji i ich rozliczania – na co zwrócić uwagę
    1. Udzielenie, przekazanie i wykorzystanie dotacji, a dyscyplina finansów publicznych
    2. Zakaz zbywania rzeczy zakupionych z dotacji
    3. Odpowiedzialność za szkody i realizację ochrony danych osobowych przez podmioty dotowane
    4. Aspekty prawidłowego dokonywania zmian w umowie ramowej
    5. Stosowanie innych przepisów ustawowych do spraw w umowie ramowej nieuregulowanych
    6. Nowe zasady zawierania umów pomiędzy organizacjami pozarządowymi a członkami organów zarządzających tych organizacji i podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych
    7. Ważny aspekt możliwości utraty statusu OPP i odliczenia 1,5% podatku dochodowego przez nieprawidłowości w wydatkowaniu dotacji i jej wykorzystaniu
    8. Realizacja zasad dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami a umowy z zakresu pożytku publicznego
    9. Odpowiedzialność dotujących i dotowanych z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych
    10. Odpowiedzi na pytania uczestników

Data: 18 sierpnia 2025
Godzina: 9:00-14:00
Miejsce: online
Cena:  690 zł brutto/JST

(jeżeli finansowanie ze środków publicznych)
Powyższa kwota obejmuje: szkolenie online, materiały elektroniczne, certyfikat przesłany na adres e-mail.

Podobne szkolenia