Projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – udzielanie, przekazywanie oraz rozliczanie dotacji. Czynności kontrolne, decyzje o zwrocie środków i odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

7 listopada 2025. Godziny 9:00 do 14:00
Do szkolenia pozostało
0
0
0
0
Days
0
0
Hrs
0
0
Min
0
0
Sec
Wprowadzenie

Planowana nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wprowadza istotne zmiany w obszarze udzielania i rozliczania dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego. Zmodyfikowane przepisy doprecyzowują zasady przekazywania środków organizacjom pozarządowym, kontrolowania ich wykorzystania oraz dochodzenia zwrotu dotacji w przypadku nieprawidłowości.

Szkolenie adresowane jest do pracowników JST, skarbników, księgowych, kontrolerów oraz osób odpowiedzialnych za współpracę z NGO. Uczestnicy poznają aktualne i projektowane regulacje dotyczące udzielania dotacji, zasad rozliczania zadań publicznych oraz odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Omówione zostaną praktyczne problemy pojawiające się w toku konkursów ofert, kontroli wykorzystania środków oraz sporządzania decyzji o zwrocie dotacji. Wykładowca wskaże również różnice między trybem konkursowym a uproszczonym, zwróci uwagę na znaczenie prawidłowego rozliczenia finansowego i merytorycznego oraz przedstawi najważniejsze założenia projektowanej nowelizacji ustawy.

Podczas szkolenia Wykładowca omówi m.in.:
  • dotacje udzielane z budżetów JST – definicje, rodzaje, tryb i zasady udzielania oraz problematyka ich rozliczania w świetle ustawy o finansach publicznych,

  • rozliczanie i kontrola dotacji w sferze pożytku publicznego – zasady, terminy, mierniki rezultatów, przenoszenie kosztów, prowadzenie ksiąg rachunkowych i dokumentacji sprawozdawczej,

  • nieprawidłowości i odpowiedzialność – typowe uchybienia w zakresie udzielania i wykorzystania dotacji, skutki finansowe, obowiązek zwrotu środków, naruszenia dyscypliny finansów publicznych,

  • założenia projektowanej nowelizacji ustawy – nowe obowiązki dla jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych, rozszerzenie uprawnień kontrolnych oraz zmiany w procedurach zawierania i rozliczania umów dotacyjnych.

Wykładowca

Jarosław Kotowski – praktyk z 22-letnim doświadczeniem. Posiada doświadczenie zawodowe związane z pełnieniem funkcji Członka Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej. Wykładowca na ponad 300 szkoleniach dla pracowników RIO, JST i NGO. Praktyk w obszarach współpracy JST i NGO. Autor i współautor kilkudziesięciu publikacji naukowych m.in. z zakresu: finansów publicznych, ustawy o sporcie, ustawy o pożytku publicznym. Posiada 12-letnie doświadczenie zawodowe związane z pełnieniem funkcji Przewodniczącego Regionalnej Komisji Orzekającej.

Harmonogram Szkolenia

  1. Dotacje udzielane z budżetów JST
    1. Definicja dotacji
    2. Dotacje celowe i podmiotowe
    3. Tryb i zasady udzielania dotacji
    4. Pojęcie rozliczenia dotacji celowych i podmiotowych oraz skutek rozliczenia
    5. Dotacje jako niepodatkowe należności budżetowe – omówienie
    6. Dotacje budżetowe na gruncie ustawy o finansach publicznych
    7. Naliczanie odsetek za zwłokę przy dotacjach, dotacje a kary umowne oraz zasady wpłaty odsetek
    8. Działalność pożytku publicznego
    9. Program współpracy z organizacjami pozarządowymi
    10. Komisje konkursowe i ich uprawnienia
    11. Prawidłowość ogłaszania konkursów ofert i ich rozstrzygania – znaczenie konstrukcji ogłoszenia, terminy ogłoszeń
    12. Zaskarżanie wyników postępowań konkursowych
    13. Wybór oferentów a aspekt terminowego rozliczenia dotacji
    14. Tryb uproszczony z art. 19a a konkurs ofert – podobieństwa i różnice
    15. Unieważnienie konkursu ofert a zlecanie zadań w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych dla organizacji pozarządowych
    16. Działalność odpłatna pożytku publicznego a działalność gospodarcza – istotne aspekty realizacji zadań
    17. Zmiana umów na wsparcie lub powierzenie realizacji zadań po ich zawarciu – terminy ponoszenia wydatków i przesunięcia między pozycjami kosztów w harmonogramie i kosztorysie
    18. Szczególne uprawnienia dotujących wynikające z ramowego wzoru umowy
  2. Rozliczanie dotacji w zakresie pożytku publicznego i wolontariatu – ujęcie dotychczasowe oraz w oparciu o rezultaty; zasady i terminy rozliczania
    1. Terminy i zasady składania sprawozdań częściowych i końcowych oraz skutki ich niezłożenia lub złożenia po terminie
    2. Mierniki w rozliczeniach dotacji i ich prawidłowy dobór
    3. Przenoszenie między pozycjami kosztów – dopuszczalność i uwarunkowania
    4. Przenoszenie odpowiedzialności z tytułu zwrotu dotacji na osoby trzecie na gruncie Ordynacji podatkowej
    5. Wybrane regulacje dotyczące odpowiedzialności za nieprawidłowe wykorzystanie dotacji lub jej pobranie oraz wynikające z nieprawidłowego prowadzenia ewidencji księgowej
    6. Zasady kontroli zadań w zakresie pożytku publicznego i wolontariatu na gruncie ustawy i umowy ramowej – prowadzenie procesu kontroli i dokonywanie ustaleń kontrolnych
    7. Przedmiot rozliczenia w zadaniach z zakresu pożytku publicznego
    8. Ujęcie rozliczonych dotacji w księgach rachunkowych
    9. Aspekty praktyczne bieżącego, rzetelnego i terminowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz kontroli dokumentów w organizacjach pozarządowych
  3. Kontrola, odpowiedzialność i zagadnienia horyzontalne
    1. Stwierdzane w trakcie kontroli nieprawidłowości dotyczące zlecania zadań publicznych, wypłaty dotacji i ich rozliczania – na co zwrócić uwagę
    2. Udzielenie, przekazanie i wykorzystanie dotacji a dyscyplina finansów publicznych
    3. Zakaz zbywania rzeczy zakupionych z dotacji
    4. Odpowiedzialność za szkody oraz realizacja ochrony danych osobowych przez podmioty dotowane
    5. Aspekty prawidłowego dokonywania zmian w umowie ramowej
    6. Stosowanie innych przepisów ustawowych do spraw w umowie ramowej nieuregulowanych
    7. Nowe zasady zawierania umów między organizacjami pozarządowymi a członkami organów zarządzających oraz podmiotami spoza sektora finansów publicznych
    8. Możliwość utraty statusu OPP i prawa do odliczenia 1,5% podatku dochodowego wskutek nieprawidłowości w wydatkowaniu i wykorzystaniu dotacji
    9. Realizacja zasad dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w umowach z zakresu pożytku publicznego
    10. Odpowiedzialność dotujących i dotowanych z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych
    11. Założenia nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
    12. Odpowiedzi na pytania uczestników (czat)

Data: 7 listopada 2025
Godzina: 9:00-14:00
Miejsce: online
Cena:  690 zł brutto/JST

(jeżeli finansowanie ze środków publicznych)
Powyższa kwota obejmuje: szkolenie online, materiały elektroniczne, certyfikat przesłany na adres e-mail.

Podobne szkolenia