Projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – udzielanie, przekazywanie oraz rozliczanie dotacji. Czynności kontrolne, decyzje o zwrocie środków i odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Wprowadzenie
Planowana nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wprowadza istotne zmiany w obszarze udzielania i rozliczania dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego. Zmodyfikowane przepisy doprecyzowują zasady przekazywania środków organizacjom pozarządowym, kontrolowania ich wykorzystania oraz dochodzenia zwrotu dotacji w przypadku nieprawidłowości.
Szkolenie adresowane jest do pracowników JST, skarbników, księgowych, kontrolerów oraz osób odpowiedzialnych za współpracę z NGO. Uczestnicy poznają aktualne i projektowane regulacje dotyczące udzielania dotacji, zasad rozliczania zadań publicznych oraz odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Omówione zostaną praktyczne problemy pojawiające się w toku konkursów ofert, kontroli wykorzystania środków oraz sporządzania decyzji o zwrocie dotacji. Wykładowca wskaże również różnice między trybem konkursowym a uproszczonym, zwróci uwagę na znaczenie prawidłowego rozliczenia finansowego i merytorycznego oraz przedstawi najważniejsze założenia projektowanej nowelizacji ustawy.
Podczas szkolenia Wykładowca omówi m.in.:
Wykładowca
Jarosław Kotowski – praktyk z 22-letnim doświadczeniem. Posiada doświadczenie zawodowe związane z pełnieniem funkcji Członka Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej. Wykładowca na ponad 300 szkoleniach dla pracowników RIO, JST i NGO. Praktyk w obszarach współpracy JST i NGO. Autor i współautor kilkudziesięciu publikacji naukowych m.in. z zakresu: finansów publicznych, ustawy o sporcie, ustawy o pożytku publicznym. Posiada 12-letnie doświadczenie zawodowe związane z pełnieniem funkcji Przewodniczącego Regionalnej Komisji Orzekającej.
Harmonogram Szkolenia
- Dotacje udzielane z budżetów JST
- Definicja dotacji
- Dotacje celowe i podmiotowe
- Tryb i zasady udzielania dotacji
- Pojęcie rozliczenia dotacji celowych i podmiotowych oraz skutek rozliczenia
- Dotacje jako niepodatkowe należności budżetowe – omówienie
- Dotacje budżetowe na gruncie ustawy o finansach publicznych
- Naliczanie odsetek za zwłokę przy dotacjach, dotacje a kary umowne oraz zasady wpłaty odsetek
- Działalność pożytku publicznego
- Program współpracy z organizacjami pozarządowymi
- Komisje konkursowe i ich uprawnienia
- Prawidłowość ogłaszania konkursów ofert i ich rozstrzygania – znaczenie konstrukcji ogłoszenia, terminy ogłoszeń
- Zaskarżanie wyników postępowań konkursowych
- Wybór oferentów a aspekt terminowego rozliczenia dotacji
- Tryb uproszczony z art. 19a a konkurs ofert – podobieństwa i różnice
- Unieważnienie konkursu ofert a zlecanie zadań w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych dla organizacji pozarządowych
- Działalność odpłatna pożytku publicznego a działalność gospodarcza – istotne aspekty realizacji zadań
- Zmiana umów na wsparcie lub powierzenie realizacji zadań po ich zawarciu – terminy ponoszenia wydatków i przesunięcia między pozycjami kosztów w harmonogramie i kosztorysie
- Szczególne uprawnienia dotujących wynikające z ramowego wzoru umowy
- Rozliczanie dotacji w zakresie pożytku publicznego i wolontariatu – ujęcie dotychczasowe oraz w oparciu o rezultaty; zasady i terminy rozliczania
- Terminy i zasady składania sprawozdań częściowych i końcowych oraz skutki ich niezłożenia lub złożenia po terminie
- Mierniki w rozliczeniach dotacji i ich prawidłowy dobór
- Przenoszenie między pozycjami kosztów – dopuszczalność i uwarunkowania
- Przenoszenie odpowiedzialności z tytułu zwrotu dotacji na osoby trzecie na gruncie Ordynacji podatkowej
- Wybrane regulacje dotyczące odpowiedzialności za nieprawidłowe wykorzystanie dotacji lub jej pobranie oraz wynikające z nieprawidłowego prowadzenia ewidencji księgowej
- Zasady kontroli zadań w zakresie pożytku publicznego i wolontariatu na gruncie ustawy i umowy ramowej – prowadzenie procesu kontroli i dokonywanie ustaleń kontrolnych
- Przedmiot rozliczenia w zadaniach z zakresu pożytku publicznego
- Ujęcie rozliczonych dotacji w księgach rachunkowych
- Aspekty praktyczne bieżącego, rzetelnego i terminowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz kontroli dokumentów w organizacjach pozarządowych
- Kontrola, odpowiedzialność i zagadnienia horyzontalne
- Stwierdzane w trakcie kontroli nieprawidłowości dotyczące zlecania zadań publicznych, wypłaty dotacji i ich rozliczania – na co zwrócić uwagę
- Udzielenie, przekazanie i wykorzystanie dotacji a dyscyplina finansów publicznych
- Zakaz zbywania rzeczy zakupionych z dotacji
- Odpowiedzialność za szkody oraz realizacja ochrony danych osobowych przez podmioty dotowane
- Aspekty prawidłowego dokonywania zmian w umowie ramowej
- Stosowanie innych przepisów ustawowych do spraw w umowie ramowej nieuregulowanych
- Nowe zasady zawierania umów między organizacjami pozarządowymi a członkami organów zarządzających oraz podmiotami spoza sektora finansów publicznych
- Możliwość utraty statusu OPP i prawa do odliczenia 1,5% podatku dochodowego wskutek nieprawidłowości w wydatkowaniu i wykorzystaniu dotacji
- Realizacja zasad dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w umowach z zakresu pożytku publicznego
- Odpowiedzialność dotujących i dotowanych z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych
- Założenia nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
- Odpowiedzi na pytania uczestników (czat)