Udzielanie, rozliczanie, przekazywanie i kontrola dotacji z zakresu pożytku publicznego – aspekty praktyczne zlecania realizacji zadań publicznych
Wprowadzenie
Szkolenie poświęcone jest kompleksowej analizie zasad udzielania, rozliczania oraz kontroli dotacji udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach zadań publicznych realizowanych przez organizacje pozarządowe.
Omawiane będą dotacje celowe i podmiotowe, tryby uproszczone, obowiązki sprawozdawcze, a także odpowiedzialność i kontrola prawidłowego wydatkowania środków.
Uczestnicy poznają aktualne przepisy, najczęstsze błędy oraz konsekwencje nieprawidłowego wykorzystania dotacji. Szkolenie skierowane jest do pracowników JST, NGO oraz wszystkich zaangażowanych w realizację i nadzór nad zadaniami zlecanymi w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego.
Podczas szkolenia Wykładowca omówi m.in.:
Wykładowca
Jarosław Kotowski – praktyk z blisko 22-letnim doświadczeniem. Posiada doświadczenie zawodowe związane z pełnieniem funkcji Inspektora Kontroli i Członka Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej. Wykładowca na ponad 300 szkoleniach dla pracowników RIO, JST i NGO. Praktyk w obszarach współpracy JST i NGO. Autor i współautor kilkudziesięciu publikacji naukowych m.in. z zakresu: finansów publicznych, ustawy o sporcie, ustawy o pożytku publicznym.
Harmonogram Szkolenia
1. Dotacje udzielane z budżetów JST
- Definicja dotacji
- Dotacje celowe i podmiotowe
- Tryb i zasady udzielania dotacji
- Pojęcie rozliczenia dotacji celowych i podmiotowych i skutek rozliczenia dotacji celowych i podmiotowych
- Dotacje jako niepodatkowe należności budżetowe – omówienie
- Dotacje budżetowe na gruncie ustawy o finansach publicznych
- Problem naliczania odsetek za zwłokę przy dotacjach, dotacje a kary umowne oraz zasady wpłaty odsetek za zwłokę
- Działalność pożytku publicznego
- Program współpracy z organizacjami pozarządowymi
- Komisje Konkursowe i ich uprawnienia
- Prawidłowość ogłaszania konkursów ofert i ich rozstrzygania – znaczenie prawidłowej konstrukcji ogłoszenia, terminy ogłoszeń
- Zaskarżanie wyników postępowań konkursowych
- Wybór oferentów, a aspekt terminowego rozliczenia dotacji
- Tryb uproszczony z art. 19a a konkurs ofert – podobieństwa i różnice
- Unieważnienie konkursu ofert a zlecanie zadań w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych dla organizacji pozarządowych
- Działalność odpłatna pożytku publicznego a działalność gospodarcza – ważne aspekty w realizacji zadań
- Zmiana zawartych umów na wsparcie lub powierzenie realizacji zadań publicznych po ich zawarciu a terminy ponoszenia wydatków i przesunięcia pomiędzy pozycjami kosztów w harmonogramie i kosztorysie
- Szczególne uprawnienia dotujących wynikające z ramowego wzoru umowy
2. Rozliczanie dotacji w zakresie pożytku publicznego i wolontariatu w dotychczasowym ujęciu oraz rozliczenie ze względu na osiągane rezultaty oraz zasady i terminy rozliczania
- Terminy i zasady składania sprawozdań częściowych i końcowych oraz skutki ich niezłożenia lub nieterminowego złożenia
- Mierniki w rozliczeniach dotacji i ich prawidłowy dobór
- Przenoszenie pomiędzy pozycjami kosztów – dopuszczalność i uwarunkowania
- Przenoszenie odpowiedzialności z tytułu zwrotu dotacji na osoby trzecie na gruncie Ordynacji Podatkowej
- Wybrane regulacje dotyczące odpowiedzialności za nieprawidłowe wykorzystanie dotacji lub jej pobranie oraz wynikające z nieprawidłowego prowadzenia ewidencji księgowej
- Zasady kontroli zadań w zakresie pożytku publicznego i wolontariatu na gruncie ustawy i umowy ramowej
- Przedmiot rozliczenia w zadaniach z zakresu pożytku publicznego
- Ujęcie rozliczonych dotacji w księgach rachunkowych
- Aspekty praktyczne bieżącego, rzetelnego, terminowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i kontroli dokumentów księgowych w organizacjach pozarządowych
3. Stwierdzane w trakcie kontroli nieprawidłowości dotyczące zlecania zadań publicznych, wypłaty dotacji i ich rozliczania – na co zwrócić uwagę
- Udzielenie, przekazanie i wykorzystanie dotacji, a dyscyplina finansów publicznych
- Zakaz zbywania rzeczy zakupionych z dotacji
- Odpowiedzialność za szkody i realizację ochrony danych osobowych przez podmioty dotowane
- Aspekty prawidłowego dokonywania zmian w umowie ramowej
- Stosowanie innych przepisów ustawowych do spraw w umowie ramowej nieuregulowanych
- Nowe zasady zawierania umów pomiędzy organizacjami pozarządowymi a członkami organów zarządzających tych organizacji i podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych
- Ważny aspekt możliwości utraty statusu OPP i odliczenia 1,5% podatku dochodowego przez nieprawidłowości w wydatkowaniu dotacji i jej wykorzystaniu
- Realizacja zasad dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami a umowy z zakresu pożytku publicznego
4. Odpowiedzi na pytania uczestników